Parę słów o trzech wymiarach

122

Grafika komputerowa to rzecz znana od lat. Można rzecz od zarania dziejów. No nie całkiem. Pierwsze komputery nie były w stanie generować grafiki, a na pewno nie takiej, jaką znamy obecnie. Nie wspominając o tym, że kiedyś nie było komputerów. Ale wróćmy jednak do tematu. Grafikę możemy podzielić na dwuwymiarową i trójwymiarową. Dwuwymiarowa to sprawa jasna – płaski obrazek. Ma on jakąś rozdzielczość w pionie, poziomie, jakąś głębię kolorów i tyle. Jak zdjęcie lub obrazek na ścianie. A grafika trójwymiarowa? Cóż, tutaj dochodzi perspektywa.

Grafika trójwymiarowa to rzecz bardziej skomplikowana niż to mogłoby się wydawać. Przede wszystkim wymaga ona znacznie więcej mocy obliczeniowej. Co też widać. Widać po obecności kart z akceleratorami grafiki trójwymiarowej i większych wymaganiach. Nie da się zaprzeczyć, że do efektywnego obliczania grafiki trójwymiarowej dobry procesor jest również potrzebny. A z czego to wynika? Przede wszystkim perspektywa i wieloboki. W grafice trójwymiarowej mary korytarze. A obiekty to są przestrzenne bryły, które się obracają. Tak jak w świecie rzeczywistym. Kolejną sprawą jest oświetlenie i cieniowanie. W grafice trójwymiarowej ustawiamy źródła światła i inne parametry. Jak cieniowanie, które decyduje o ostatecznym kształcie i wyglądzie obiektu. W zależności od padania światła oraz innych czynników.

Pozostaje jeszcze wiele innych efektów. Takich jak cienie oraz odbicia. Czasem możemy dostrzec efekt lustrzanego odbicia. Cóż, efekt taki jest w istocie imponujący. Możemy symulować lustro. Tylko żeby wykonać takie coś nasz komputer musi wykonać wiele skomplikowanych obliczeń. Osobna sprawa to cienie. Tak jak w świecie rzeczywistym. Widzimy cień drzewa, cień samochodu itd. To również możemy stworzyć. Tylko, że to również wymaga wykonania wielu skomplikowanych obliczeń.

Mamy wiele gier, w których grafika trójwymiarowa jest dominująca. Coś, co kiedyś było nie do pomyślenia. Ale do rzeczy. Mamy strzelaniny trójwymiarowe, gry fabularne w trzech wymiarach itp. Są one bardziej realistyczne i dosłownie pozwalają spojrzeć pod innym kątem na świat gry. Ale często mają one wysokie wymagania.

Cóż to jest akcelerator grafiki trójwymiarowej? Obecnie karty graficzne wspomagają liczenie tejże grafiki. Ale nie zawsze tak było. Akcelerator grafiki trójwymiarowej to coś co ma za zadanie przyśpieszać jej liczenie. Chodzi tutaj o takie karty graficzne, które posiadająca zintegrowane mechanizmy obsługujące grafikę trójwymiarową. A więc wieloboki, cieniowanie, efekty cząsteczkowe, GPGPU, HDR, pixel shadery oraz wiele innych efektów. A współczesne karty graficzne posiadają niesamowite rozwiązania. Mają własny procesor graficzny – GPU. Odpowiedzialny jest on za generowanie grafiki. Pamięć obrazu – przechowuje dane o obrazie. Tekstury, dane geometrii sceny oraz wiele innych. RAMDAC – przetwornik cyfrowo-analogowy. Jego zadanie to przekształcanie danych z pamięci na sygnał dla monitora.

Na ten temat można by napisać więcej. Ale widać, że grafika trójwymiarowa to skomplikowana rzecz. Wymagająca najnowszej techniki.

Zostaw odpowiedź